Dag 22

5 juni 2015 - Ravenna, Italië

Vrijdag 5 juni

Ferrara - Anita(Ravenna)
Dagafstand 72km

Na de lange etappe van gisteren en een goeie nachtrust in mijn eigen tentje, was ik er weer klaar voor. De camping lag net buiten het centrum van Ferrara. Dus ik had de route vrij snel weer opgepakt, die mij dwars door het centrum leidde waar een grote markt was. Dit is ook een vrij grote stad en het kostte mij dan ook bijna een dik uur voor ik uit de drukte was.

Onder de brandende zon, buitenaf, zet ik mijn muziek weer aan. In mijn stuurtas speelt mijn mobiel mooi zo achtergrondmuziek. Als even later het nummer "Jimmy"van Boudewijn de Groot voorbij komt (Top2000) dan krijgt zo'n nummer toch een andere lading. "Hoe sterk is de eenzame fietser die krom gebogen over het stuur, tegen de wind, zichzelf een weg baant". Lijkt wel of ik ook alle dagen tegenwind heb. Maar anderzijds is het ook wel verkoelend met die warmte. Deze etappe zou al niet veel anders worden dan die van gisteren. Vlak, leeg en lange kaarsrechte stukken. In het dorpje Bando zitten een man en vrouw, ook vakantiefietsers, te genieten van hun lunch. Als ik er langs fiets, groeten we elkaar. De meeste fietsers met volle bepakking groeten. "Buona sera" groet ik, "ook goedemiddag" zegt hij. Ik knijp in de remmen en kom erachter dat ze uit Heino komen. "Das mooi" zeg ik, "kunt wie mooi plat proat'n". Blijkt dat we ongeveer gelijk zijn vertrokken, rond Hemelvaartsdag. Hun zijn gestart in Roermond, waar de route ongeveer de grens overgaat. Ik dacht dat ik vrij snel ging, maar hun trappen er ook flink op los. Hun overnachten veel in B en B's of waar maar een bed en eten is. Dat scheelt natuurlijk wel. Even wat ervaringen uit gewisseld en elkaar een goede reis gewenst.

Ik had besloten niet verder te gaan vandaag tot het dorpje Anita, waar een minicamping moet zitten. In het dorpje zelf haal ik even wat voor het avondeten en na 6km rij ik een mooi landgoed op. Ik moet me een weg banen door de schapen die hier los lopen. Is weer eens een ander ontvangstcomité. Als ik me binnen meld vraagt de eigenaar of ik mijn tentje op wil zetten of een kamer wil. Hij promoot speciaal voor fietsers extra kamers voor €45,- incl diner en ontbijt. Ik laat het hem voor alle zekerheid opschrijven, zodat er geen misverstand ontstaat. Maar het staat er toch echt. Hij wil mijn eten en drinken wel in de koelkast bewaren voor mij. Het was toch gemaksvoedsel  voor vandaag, dat komt morgen wel op. Een mooie kamer word voor mij open gedaan met een massagedouche en airco. Dit wordt weer een mooie afsluiting van een hete, saaie dag.

1. Inge:
    5 juni 2015
    Fijn om alles weer te lezen en te volgen. We hebben het een paar dagen gemist.
  2. Munster:
    5 juni 2015
    Richard ik jou verhalen gelezen geweldig zoals je dat op de kaart kunt zetten Karin was hier vanmiddag nog even .Wij wensen jou verder een mooie tocht.Het schiet mooi op .Maar voor het plezier moet je veel voor over hebben .Voor straks welterusten waar je ook maar bent.Veel Gr liefs je schoonouders.
  3. Karin:
    5 juni 2015
    Om maar vast af te gaan tellen, nog negen dagen dan MOET je in Rome zijn. Dikke kus.
  4. Egbert Bomhof:
    5 juni 2015
    Hallo Richard, leuk dat we elkaar vandaag onderweg hebben ontmoet. Het is toch wel bijzonder in Italië iemand uit je eigen streek te ontmoeten. Wij zullen je verdere reis ook met belangstelling volgen. Wij hebben ook een blog.
    egbertenullanaarrome.waarbenjij.
    Wie weet komen we elkaar nog wel eens tegen. Wij zijn nu in Ravenna.
    Groentjes Egbert en Ulla
  5. Gert:
    5 juni 2015
    Geniet van je heerlijke kamer, kun je weer kracht op doen.
    Ciao Gert
  6. Kel:
    6 juni 2015
    Ik moest even wat verhalen inhalen want ik liep achter, maar je boeiende verhalen lezen lekker weg, dus ik ben weer helemaal bij. Wat een leuk verhaal van het concert in Verona, was het de moeite waard? In Amsterdam alles goed, hier gebeurt ook niks eigenlijk. Heel veel succes nog!

Groetjes Kel