Dag 27

10 juni 2015 - Massa Martana, Italië

Woensdag 10 juni

Assisi - Massa Martana
Dagafstand 58km

Gisteravond tegen half tien pas weer teruggekeerd bij mijn tent. Na die onweersbui bleek het allemaal nog wel mee te vallen. Toen ik naar voren liep, waren diverse mensen druk bezig hun voortenten extra vast te zetten. Deze hele trip heb ik dat nog niet nodig gehad. Deze tent is daar wel voor uitgerust. Dus voor alle zekerheid de scheerlijnen ook maar vastgezet. Vooraan bij camping kun je het prima uithouden. Een bar met een klein mini winkeltje, een restaurant en een pizzeria. Na het schrijven van mijn blog in de bar, ben ik de pizzeria binnen gegaan. Hadden vast meer mensen geen zin in koken in de regen. Het was druk. Ik ben een snelle eter, een pizza en een rode wijn en ik ben alweer klaar. Voor mij zit een ouder stel en doen hun bestelling. Dat mis ik dan wel op deze momenten, gezellig tafelen in een restaurant. De man krijgt een fles wijn aangeboden en mag het eerst proeven. Hij keurt de fles goed na het goed gespoeld te hebben in zijn mond. Vast een wijnkenner. Ik ken maar twee soorten: lekker en niet lekker.

Op de camping was ook weer een ontbijtbuffet, dat scheelt mij weer een supermarkt opzoeken. Dik voor elkaar en de buik goed rond, zelfs nog wat extra meegenomen voor onderweg. En dat voor €5,- .......geen geld. De zon doet alweer goed z'n best en als ik Assisi zie liggen op de berg, kan ik de verleiding niet weer staan. De route loopt er onderlangs, de weg ernaar toe is klimmen. Met de GPS zie ik dat ik via de ander kant zo weer op de route kan komen. Dus een klein stukje om. Ik stijg van 235mtr naar 410mtr dan sta ik voor de voorgevel van de Basilica di San Francesco. Hier vraag ik om een stempel. Dat paspoortje kennen ze wel en sturen mij naar de zijkant. Weer eentje erbij. Mooie foto's gemaakt en verder door die oude stad waar ik verderop beloond word met een magnifiek uitzicht over het dal. Dan hou ik het voor gezien want  er staat nog meer hoogtemeters op het programma vandaag. Snel de afdaling ingezet en zit na twee uur weer op de route.

Het eerste gedeelte gaat zelfs nog over een mooi fietspad en ik schiet mooi op. Eenmaal weer op de grote weg, ga ik even bij een Coop naar binnen voor een nieuwe drinkvoorraad. Dan moet er toch weer serieus geklommen worden. Het lijkt wel of het weer warmer is dan gisteren. Zie zelfs een temperatuurmeter 37gr aangeven. De zweetmachine werkt weer op volle toeren. Op 535mtr hoogte, gaat het weer naar beneden. De wegen zijn in de afdaling best gevaarlijk.  In de dorpen hebben ze soms hele stukken gewoon nieuw asfalt overheen gelegd. Maar de putdeksel verhogen ze niet. Gaten en scheuren ontwijkend kom ik in Massa Martana. Hier zit iets verderop de minicamping die deze etappe afsluit.

Het ziet er uitgestorven uit als ik bij de receptie aankom. Op het veld staan nog twee vakantiefietsers. "Nederlanders ? "vraag ik. Het blijken Jokelien en Ge te zijn uit Leeuwarden in de buurt. Ze zitten ook te wachten om zich te kunnen installeren. We beginnen onze ervaringen uit te wisselen.......

1. Inge Ridder:
    10 juni 2015
    Mooi gedaan Richard. Bijna over. Groetjes Inge
  2. Gerrit wevers:
    11 juni 2015
    Hallo Richard,
    Bijna in Rome, je bent een kanjer en doorzetter, knap werk
    Nu wordt je nog een BN er uit Almelo op pelgrimstocht,
    nog enkele dagen en je staat in Rome bij de Paus op de stoep,
    veel succes verder, wij lezen jouw verhalen met plezier.
    groetjes gerrit en adri
  3. Munster:
    11 juni 2015
    Het zal dan wel zo zijn als Inge het vermeld.Nou dat is dan uitblazen we horen wel in iedergeval de laatste km Richard de Gr je schoonouders.