Dag 29

12 juni 2015 - Roma, Italië

Vrijdag 12 juni

Castellaccio - Rome
Dagafstand 75km

Om 5.15uur gaat mijn wekker af. Heb besloten voor deze dag extra vroeg op te staan. Wil elke minuut beleven vandaag. Gauw een smaakloos broodje naar binnen gewerkt, en gauw even twee bakken koffie gemaakt. Om 7.00uur komt er in die andere tentjes ook beweging. Het echtpaar uit Leeuwarden heeft niet zo'n leuke afsluiting. Haar moeder blijkt heel hard achteruit te gaan en heeft niet zo lang meer volgens de dokter. De verzekering was in het werk gesteld. Ze zullen nog wel naar Rome fietsen om daar zo snel mogelijk terug te vliegen. Ik wens hun veel sterkte.

Acht uur. De eerste kilometers voelt al goed. Het is zo'n dag, dan lijkt het allemaal makkelijk te gaan. Het is nog redelijk koel, en het asfalt vliegt weer onder mijn wielen. Gisteren was ik inmiddels alweer onder 100mtr grens gekomen. Vandaag gaat het zo weer van 65 naar bijna 300mtr. En dat gaat zo nog even door, op en neer, 5,6,8, soms 10 procent. Niks is mij te hoog lijkt wel. Honger lijk ik ook niet echt te hebben. Later blijkt dat ik na mijn karig ontbijtje, Rome binnen rij op een banaan, 7 tukjes, (had ik nog), één snelle Jelle, (bewaart voor  noodgeval), een nectarine, een fles fanta en water.

De omgeving let ik niet zoveel meer op.  Mijn gedachten gaan even weer terug naar het begin. Hoe ik samen met Timo vertrok. Hoe we geprobeerd hebben om het voor hem ook tot een goed eind te volbrengen. Daarna alleen verder. Om dan in Verona, samen met Karin een paar hele mooie dagen door te brengen. De mooie plaatsjes waar ik door heen ben gekomen. De leuke mensen die ik ontmoet heb, die spontaan vragen waar de reis naar toe gaat. De enthousiaste Italianen op een racefiets, die bijna allemaal groeten. De mensen die verbaasd omkeken naar een volbepakte fietser met zijn achtergrond muziek uit zijn stuurtasje. Soms luchtgitaar spelend op de fiets door hun land trok.

Het lijkt wel dat ik de eindspurt heb ingezet, als ik de laatste daling in ga richting het voorstadje van Rome. Zoek op mijn telefoon langs de kant één van mijn favoriete nummers op van Pink Floyd. 'One Of These Days'. Omdat het zo'n dag is........
Dat ik dit tot een goed einde heb weten te brengen. Niks geen narigheid, pech of ontzettend slecht weer onderweg. Dat ik gelukkig de ruimte kreeg van Karin en de kinderen. De leuke en lieve reacties van iedereen op mijn reisblog. Op zo'n moment krijgt dit nummer, voor mij, voor altijd een andere dimensie.

Het verkeer word steeds drukker. De snelweg komt in zicht. De vliegtuigen die overgaan. Allemaal tekenen dat ik een grote stad nader. Nog een lang eentonig fietspad langs de Tiber en dan vliegen de auto's links en rechts langs mij heen. Een paar drukke straten over en dan gaat het gelukkig over het fietspad naar het centrum. De GPS kruist mij er feilloos doorheen. In de verte zie ik het dak van het Vaticaan. Als ik dan iets verderop het 'plein' op fiets en die mensen massa zie, Is het klaar, over, finish.
'Eindpunt' geeft mijn GPS aan.
Dit geschreven te hebben, heb ik al weer plannen voor mijn 'volgend projectje', zoals Karin dat altijd zo mooi uitdrukt. We zijn al eerder bezig geweest om onze fietsvakanties niet met twee fietsen te doen, maar met één fiets. Tandem dus. We hebben het al is geprobeerd en zijn samen heel enthousiast erover. Zo heb ik mijn fietsmoatje echt achter mij zitten.

Morgen ga ik eerst maar eens proberen uit te slapen. En dan de stad is proberen te verkennen en op zoek te gaan naar ons appartement. Wordt vervolgd.....

1. Jeannette Vloedgraven:
    13 juni 2015
    Gefeliciteerd. Echt heel erg gaaf. Vind je het ook niet een heel klein beetje jammer dat het erop zit? Wat een ervaring. Ik hoor later graag een keer de verhalen van je.
  2. Gert:
    13 juni 2015
    Proficiat Richard met het bereiken van je eind doel. Wat zul je genoten hebben. Geniet nog even van deze mooie stad. Ciao Gert
  3. Carla zijda:
    13 juni 2015
    Hee Richard Gefeliciteerd Top presentatie wij hebben echt genoten van je verhalen geniet samen met Karin van jullie dagen in Rome
  4. Egbert Bomhof:
    13 juni 2015
    Hoi Richard, gefeliciteerd met het behalen van je einddoel. Wij komen vandaag achter je aan
    Egbert en Ulla
  5. Karin:
    13 juni 2015
    Blij waren we om te horen dat je niet alleen aan kwam op het plein maar met 2 belgen en elkaar kon feliciteren. Met zo'n overwinning moet je dan eigenlijk niet alleen zijn. We zijn in gedachten veel bij je geweest en gelukkig via de telefoon met je meegeleefd. We zijn heel trots op je.
  6. Bert:
    13 juni 2015
    Bellisimo Richard. Heel knap van je. Geniet lekker met Karin van de rest van je vakantie. Tot gauw.
  7. Bert verwey:
    13 juni 2015
    Richard ! Ongelofelijk !! Van harte gefeliciteerd wat een prestatie. Nu lekker een weekje genieten . Hele fijne dagen samen. Gr Bert & Janny
  8. Gerry:
    13 juni 2015
    Tanti auguri Ruchard!!!! Van harte gefeliciteerd met het bereiken van je einddoel: het fantastische ROME!!! De buiging wordt nog dieper!!! We zijn superblij voor je dat je reis goed is verlopen. Wat beschrijf je de laatste rit naar Rome mooi, ik kreeg er tranen van in mijn ogen. We zien je zo fietsen door Rome naar het Vaticaan en de Friezenkerk (hopelijkheb je deze gevonden). Graag hadden we je gezicht willen zien toen het Vaticaan zich voor je ontvouwde! De zuilengalerij van Bernini die je letterlijk en figuurlijk omarmd!! GENIET zoveel je kunt en morgen met Karin erbij is het vieren van je einddoel compleet! Heel fijne week samen, vergeet niet het Pantheon te bezoeken en op het plein Piazza della Rotonda te genieten van een drankje op een terrasje met uitzicht op dit unieke gebouw!! Veel plezier samen! Hartelijke groeten van ons, Harry en Gerry
  9. Herman:
    Richard, super prestatie. Gefeliciteerd. groetjes Herman
  10. Inge Ridder:
    13 juni 2015
    Hoi Richard. Namens ons allen van harte gefeliciteerd. Heel erg top gedaan. Super stoer. Fijn dat je goed bent overgekomen. Nu nog even genieten van een aantal dagen in Rome met Karin. Gr Inge
  11. Inge Ridder:
  12. Vera:
    13 juni 2015
    Pap! Dit was je mooiste blog van allemaal
  13. Vera:
    13 juni 2015
    Je bent super pap, ongelofelijk sterk ben je! En dun hahah! Ik zie dat je bent gegroeid naarmate de reis vorderde in het schrijven van je verhalen en hoe zij letterlijk en figuurlijk meer en meer inhoud kregen. Dat gevoel wat je hebt gekregen tijdens je terugblik op je reis en tijdens het nummer van Pink Floyd... Die andere dimensie, dat 'hogere' gevoel, dat is fantss
  14. Vera:
    13 juni 2015
    Fantastisch. Fijn pap dat je er bent. Maar ook dat het erop zit. Ik ben blij als we weer kunnen knuffelen! Tot snel lieve daddy xxxx ps. Mijn mobiel deed raar vandaar dat ik mijn reactie in 3 keer verstuur haha. Stomme technologie
  15. Munster:
    13 juni 2015
    Richard ik eindig Mischien als laaste Op zaterdag 13juni .Gisteren uitgeweest met mijn wandevriedin.En jou tefoontje dat je over was deed me goed.En wij zijn dan ook super trots op jou maar ook op jou gezin die hebben het ook goed gedaan zonder de manneleke steunvan jou Richard.Nog een hele mooi week samen .Heel veel Gr Je SCHOONOUDERS.KUS
  16. Pa en ma:
    13 juni 2015
    Beste Richard Van Harte Gefeliciteerd wat een prestatie en dat je gezond bent aangekomen in Rome we zijn trots op je dat we zo,n geweldige zoon hebben.Wat hebben we genoten van je enorme mooie verhalen
    ook Roelie en Johan vonden het prachtig We leefden elke dag met je mee als we wifi hadden we zijn vandaag thuis gekomen en kunnen je mooie verhalen weer lezen geniet nu van een mooie week samen met karin in Rome.groetjes en liefs Pa en Ma
  17. Gerrit wevers:
    hallo Richard, Geweldige prestatie , Van Harte gefeliciteerd met dit succes
    Wij wensen je met Karin nog zeer mooie prettige dagen samen.in Rome
    jouw verhalen waren mooi en indrukwekkend, zeer mooi geschreven.
    dus een talent als fietser en als verhalen schrijver,
    de groeten van on uit Zuna
    adri en gerrit
  18. Truus:
    Proficiat! Echt mooi!
  19. Peter:
    14 juni 2015
    Goed gedaan richard. Nu nog even genieten met karin.
    Wat lees ik tussen de relgels door volgend jaar op de tandum door "kiwi eiland". Haha spreek je snel . Gr peter
  20. Gerrit:
    14 juni 2015
    Hai Richard. Heel, heel erg knap en gefeliciteerd daarmee. Je heb hele leuke verslagen gemaakt en heb deze met veel plezier gelezen. Nog prettige dagen gewenst met Karin.
  21. Roely en Johan:
    16 juni 2015
    Hoi Richard,
    Op de valreep nog even een berichte van ons. TOP prestatie, proficiat!! Dat moet een kippenvel moment geweest zijn bij aankomst op het St Pietersplein. We hebben, tijdens onze gezamenlijke vakantie met je ouders, genoten van je dagelijkse reisverslagen en hetgeen je presteerde. Fijne dagen samen met Karin en goede vlucht terug naar huis. Hartelijke groeten, Johan en Roely
  22. Elly en Hans:
    17 juni 2015
    Hulde Richard! Wat een prestatie,top! Ook wij hebben genoten van je mooie reisverhalen. Nog veel plezier samen!
    Groetjes Hans en Elly