dag 17

30 mei 2015 - Verona, Italië

Zaterdag 30 mei

Loppio - Verona
Dagafstand 75km

De dag begint alweer goed. De zon komt er niet goed door maar alles is droog. Dus ik kan alles mooi droog meekrijgen. Voorlopig zit het tot donderdagavond in de tas, want dat wordt pas weer mijn volgende overnachting op een camping. Gisteravond geprobeerd om ons appartement een dag eerder te boeken, maar dat ging niet zo goed. Mijn Italiaans is abominabel slecht, helemaal niet dus. Dan maar even naar de aardige mensen van de minicamping. Even de situatie uitgelegd dat ik een dag eerder dan Karin aankom. Na wat Italiaans gebrabbel, is het geregeld. Mooi, deze jongen slaapt lekker een dag eerder in het appartement.

Eenmaal op de fiets gaat het alweer wat beter maar de inspanning van gisteren kon ik nog goed voelen. Volgens Hans Reitsma fiets ik vandaag de laatste bergen uit. En dat klopt ook wel, het landschap veranderd met de kilometer. Geen sneeuw meer op de toppen te bekennen. Je schuift zo de Italiaanse dorpjes door waar het lekker rustig is. Al een paar dagen gaat het langs de rivier Adige, die helemaal ingesleten door het dal glijdt richting Verona. Bij het plaatsje Rivoli Veronese wachten me nog een paar klimmetjes van 10%. Als ik ergens halverwege nog even de laatste foto's van de bergen maak, stoppen er drie Duitsers. Als ze belangstellend mijn tocht aanhoren, komen we erachter dat ik in hun woonplaats heb overnacht, n.l. Augsburg. Ze zijn ook onderweg naar Verona om dan met de trein terug te gaan. Als ze mijn pelgrimspaspoort met al mijn overnachting stempels zien, zijn ze overtuigd. "Wat wordt de volgende reis" vraagt er één. Ik zeg dat mijn grootste wens is, om nog een keer terug te gaan naar Nieuw Zeeland. Het land dan grotendeels doorkruisen met de fiets, Tevens Australië een deel proberen te bereiken om zo op de koffie te gaan bij mijn nicht Henriette en haar gezin. Als de ander nog vraagt hoeveel kilometers ik op deze fiets heb gemaakt, geef ik ongeveer 17.000 als antwoord. "Man oh man, viel respect" hoor ik nog, en hoofdschuddend fietsen ze weg. Niet veel later fiets ik al Verona binnen, veel sneller dan ik verwacht had. Het adres in mijn navigatie ingetoetst en ik kom midden in de stad vlakbij het stadion uit. De hele politiemacht is uitgerukt lijkt het wel want Verona krijgt de "ouwe dame" Juventus op bezoek. Continu cirkelt er een helikopter boven de stad. Uiteindelijk wordt het 2 - 2 hoor ik later bij de Migros supermarkt die er vlak bij is. Die kennen we nog wel die winkels, hè Jos, van Zwitserland. Als ik me gemeld heb komt er iemand die me wegwijs maakt in het appartement. Ik krijg de kamer voor de nacht van de schoonmaakster geloof ik, zover ik het allemaal mee krijg. Als ze later zelf ook komt, is zo vriendelijk om alles ter beschikking te stellen. Morgenvroeg komt ze weer met het ontbijt zegt ze. Later komt ze nog een keer terug met de eigenaar die een beetje Duits en Engels kan. Dan wordt het allemaal wat duidelijker en hij haalt mij om 13.45 uur op om samen Karin van het vliegveld op te halen. Hartelijke mensen, maar dat stond al in de recensies zei Karin, die dit allemaal toch maar mooi geregeld heeft. TOP MEID.

1. Elly en Hans:
    31 mei 2015
    Fantastische mooi om je verhalen te lezen, we genieten erg mee!
    Wat een mooie belevenis, wens jullie samen de komende dagen veel plezier!
    Groetjes Hans en Elly
  2. Gerrit wevers:
    31 mei 2015
    Karin en richard nog prettige dagen samen gewenst en wat een geweldige prestatie van richard . Wij lezen zijn verhalen met plezier en wat een schrijvers talent .veel mooie dagen met elkaar. Groetjes gerrit en adri
  3. Eric en Anne:
    31 mei 2015
    Petje af broer geniet samen de komende dagen, vandaag (zondag)hier regen en kachel aan.
  4. Gert:
    31 mei 2015
    Hoi Richard, geniet samen van de mooie stad Verona.
    Wat zijn je plannen qua route verder ?
  5. Harry Konijnenbelt:
    31 mei 2015
    Richard, wat een mooie verhalen, wat een mooie tocht. En dan vandaag Karin weer in je armen! Mooi man! Veel plezier samen in het mooie Verona en daarna: succes en veel genoegen met de komende etappes. Na het slot van de Giro is alle aandacht voor jou.
    Hartelijke groet, ook van Gerry
  6. Inge Ridder:
    31 mei 2015
    Hoi Richard en Karin natuurlijk. Maak er een paar superdagen van. Alles is al zo mooi. Veel plezier samen.Groeten en een poot van de honden. Bye bye. Inge