dag 16

29 mei 2015 - Loppio, Italië

Vrijdag 29 mei

Bolzano - Loppio
Dagafstand 102km

Als ik vanmorgen wakker wordt,sta ik er nog versteld van hoeveel tentjes ze op elkaar hebben gepropt. Eerst maar eens een foto van maken. Ik had mijn tent gisteren nog niet staan, of er kwamen een stuk of 12 motoren op het kleine terrein voor kleine tentjes oprijden. In no time stond alles boven op elkaar. Je snapt dat je dan ook alles van elkaar hoort. Elke boer en scheet kwam luid over s'nachts. Mijn nachtrust was dan ook iets minder vannacht.
De WiFi was slecht hier,  op de camping hiervoor al helemaal niet. Vandaar dat ik ook al twee dagen achter loop. Als ik door Bolzano de route weer oppak, fiets ik weer langs de rivier verder richting Trento. Na 30km stop ik op een fiets rustpunt. Een grote bank stal ik mijn eten uit en smeer  de meegenomen broodjes van de camping. Er stoppen twee oudere mannen op een racefiets en bekijken vol bewondering naar mijn volgepakte fiets. Half Italiaans, half Engels, vragen ze of ik een grote reis maak. Ik vertel dat ik uit Nederland kom en op weg ben naar Rome. Dan vonden ze prachtig. Èèn van hun vraagt hoe zwaar de fiets is. Als ik zeg 40 kilo ongeveer, wijst hij naar mijn kuiten en uit van die spierbundel taal. Vertaalt het nog even aan zijn maat en wensen mij Bon voyage. Springen weer op hun gelikte racefietsje's en weg zijn ze. Hier merk je al wel hoe wielergek Italië is. Van jong tot oud springen hier op de mooiste racefietsen. Hele treintjes komen me soms voorbij of tegemoet. Als ik verder ga is de wind ineens gaan opsteken. Het fietspad volgt de rivier helemaal door het dal, de wind heeft hier dus vrijspel. Op de brug in Trento sta ik uit te blazen als een Zwitser op een racefiets mij aanspreekt. "Your from the Netherlands" vraagt hij. Dat ziet hij vast aan mijn NL stickertje op mijn achterspatbord. Als ik met hem in gesprek kom, blijkt dat hij ook onderweg naar Rome is. Hij heeft alleen maar twee achterassen en een credit-card, zoals hij zelf zegt. We hebben al gauw meer gespreksstof, hij heeft op zijn mountainbike een Rohloff als hij die van mij in mijn achterwiel ziet zitten. Maar voor deze reis wilde hij toch zo licht mogelijk. Hij begrijpt dat ik op deze manier onderweg ben vanuit Nederland. Hij knikt bewonderend en vraagt of hij mijn route in GPS mag zien. Laat hij nu bijna dezelfde route nemen, alleen hij wil langs het Gardameer. We wensen elkaar een "guten fahrt" en weg is hij. Eenmaal vlakbij de camping waar ik wil overnachten slaat de vermoeidheid toe. Als ik door Rovereto kom stop ik bij de eerste beste ijsco winkel. Daar knap ik weer van op. Die tegenwind heeft me de das omgedaan en te weinig rust denk ik. Zit ook al weer meer dan vijf en half fietsuren op de fiets. Nog een flink klimmetje naar boven, kom ik aan in Mori waar ik gauw de boodschappen doe. Even verderop kom ik aan op een prachtige mooie minicamping, aangelegd in een fruitteelt kwekerij. Wordt hier hartelijk ontvangen en vraag meteen of ik internet kan krijgen. Als ik uitgelegd heb al twee dagen het thuisfront en mijn volgers niet op de hoogte heb kunnen stellen, krijg ik twee tickets voor niks. Vandaag een dag van ontmoetingen met bijzondere mensen.

1. Jeannette Vloedgraven:
    29 mei 2015
    Mooi hoor, om je reisverhaal te volgen. Erg knap. Fijn dat het allemaal zo voorspoedig gaat. Zet 'm op. Misschien kun je een stukje met de Giro mee rijden.
  2. Munster:
    30 mei 2015
    Mooi Richard een hele belevenis mooie foto's.Het gaat je goed .Wij genieten van jou verhalen Gr Schoonouders.
  3. Inge Ridder:
    30 mei 2015
    Hoi Richard. Je ontwikkelt een echt schrijverstalent. Fijn om weer bij te blijven met je verhalen. Succes. Groet Inge
  4. Pa en ma:
    30 mei 2015
    Fijn om je verhalen te lezen en dat het goed gaat wij zijn trots op je ga zo door liefs pa en ma
  5. Roely Michel:
    30 mei 2015
    Wat wij zo leuk en ook wel byzonder vinden zijn jouw ontmoetingen onderweg, met name de vriendelijkheid en interesse in elkaar vallen ons daarbij op, leuk om te lezen. Wij wensen je voor morgen alvast een super weerzien met Karin en fijne vervolg dagen, groetjes van de vakantieclan ( je Pa en Ma, Johan en Roely)