Dag 25

8 juni 2015 - Sansepolcro, Italië

Maandag 8 juni

Ponte Messa - Sansepolcro
Dagafstand 50km

Zag er naar uit dat ik zonder ontbijt weer verder moest vanmorgen. Gisteren, zondag, geen supermarkt of bakker die in die kleine dorpjes open was, en op deze camping was geen broodservice. Italianen zijn ook niet gewend om te ontbijten zoals wij dat kennen, koffie en koekjes of andere zoete dingen, dat is hun ontbijt. Dus werd het koffie en een zoete croissant. Voor de eerste honger. Deze etappe voor vandaag is niet zo lang. Vanaf de camping ging het al gelijk weer omhoog naar het dorpje. Een kleine supermarkt gelijk wat broodjes, een halve ltr geitenmelk, drinken en fruit voor onderweg gekocht.

Op de geitenmelk en een half broodje ging ik het maar eens eerst op proberen. De beklimming van de Valico di Viamággio (983 mtr). Het begon redelijk licht en je had een mooi-uitzicht over de rivier Marécchia. Tijdens het draaien van de benen op zo'n helling ga je van alles in de gaten houden. Met ongeveer 10 trapomwentelingen, steeg ik een meter op mijn GPS.  Elke minuut ongeveer 80 trapomwentelingen, op een hellingspercentage van 7 procent. Op het laatste stuk bijna 10 procent. De warmte en de vliegen waren de grootste tegenstanders van mij. Ik zal wel niet zo fris meer ruiken natuurlijk met al dat gezweet. Soms liften ze mee op mijn oor. Twee en half uur later en een petfles minder, was ik boven. Even bijkomen, wat drinken en de vliegen van me afslaan, begin ik aan de afdaling. Die was geweldig. Prachtig uitzicht over het blauwe stuwmeer Lago di Montedoglio. Hier stroomt ook de Tiber in het dal die mij naar Rome zal begeleiden.

Als ik beneden in Sansepolcro aankom, vlieg ik meteen weer naar binnen voor nieuwe flessen drinken en het avondeten ook maar meteen meegenomen. Hier niet ver meer vandaan besluit ik naar een 'agriturismo' (Podere Violino) te rijden. Dat zijn meestal kamers op een boerderij of op het platteland. Hier kan ik ook mijn tent opzetten. Een groot huis waar de kamers worden verhuurd, mag ik ook gebruik maken van het sanitair. Mooie badkamers ipv een gedateerd toiletgebouw en dat voor tien euro. Een mooi grasveld achter het huis voor mij alleen, mag ik mijn tentje opzetten.

1. Roely en Johan:
    8 juni 2015
    TOP Richard!!!! Nog 5 dagen, het aftellen kan beginnen, succes!!!!!! Groetjes, Johan en Roely
  2. Eric en Anne:
    8 juni 2015
    Super oom,broer hou vol. Komende dagen warm, gemiddeld 30 graden. Dat zal een paar extra zweetdruppels kosten. succes
  3. Gerry:
    8 juni 2015
    Hoi Richard, wat is het leuk om je belevenissen te volgen en de mooie foto's erbij te zien! Zo fietsen we symbolisch steeds een stukje met je mee, alleen onder minder hoge temperaturen! Van Karin hoorde ik dat ze de diepe buiging heeft overgebracht!! Als je terug bent bij ons aan de Tijhofslaan, dan zal ik het zeker voor je overdoen! Wat moet het een heerlijk gevoel zijn dat je einddoel in zicht komt: Rome èn natuurlijk Karin!! Die fietstocht doe ik je niet na, maar naar Rime gaan, natuurlijk heeeeel graag!! Het is zo'n fantastische stad met zoveel geschiedenis, kunst en cultuur!!! Ik hoop dat jij en Karin dat ook zullen ervaren! Geniet van de laatste paar honderd km.!! We leven met je mee en natuurlijk ook met Karin! Hopelijk heeft ze een paar mooie dagen aan zee! Veel succes de komende dagen! Hartelijke groeten van ons, Harry en Gerry
  4. Gerrit wevers:
    Hoi Richard , wat een belevenis en de reisverhalen , zeer mooi om te lezen
    nog enkele dagen en dan Rome inzicht , wat een prestatie , adri en gerrit
    wensen je nog veel succes voor de komende dagen, bijna gepiept, en met Karin nog mooie dagen in Rome
  5. Munster:
    9 juni 2015
    Dag Richard als ik de blauwe lijn op de kaart volg schiet het aardig op .Wij wensen jou voor de zoveelste keer .veel succes .Wat een griezel slang op de weg .Hij moet jou huisje maar insluipen.Als ze vrij kunnen leven op staat of waar dan ook .Karin heeft ook mooi strandweer .Ik denk een beetje koud Maar het gaat weer warmer worden .Met ons gaat het goed Joseph staat hoog op de ladder Schideren best eng veel Gr je schoonouders
  6. Inge Ridder:
    9 juni 2015
    Hoi Richard. De laatste loodjes en petje af hoor. Ik hoorde van Karin dat je nog maar 175 km moet . Het eind is in zicht. ToP.groeten Inge